Tragédie na samém sklonku války. Na potopených lodích zemřely tisíce vězňů

Psal se začátek dubna 1945 a druhá světová válka se v Evropě chýlila ke konci. Německá armáda ustupovala na všech frontách a z východu i západu se do srdce Německa valila spojenecká vojska. Přesto se ale ještě mělo těsně před samotným koncem konfliktu odehrát několik hrozivých neštěstí.

Přidejte svůj názor

Ilustrační foto

Rudá armáda postupovala do Německa od východu přes území takzvaného Východního Pruska. Miliony německých civilistů i vojáků prchaly na západ ve snaze uniknout ruské pomstě. Do všeobecného zmatku se přimíchali ještě i vězni z koncentračních táborů, kteří byli svými vězniteli během nechvalně známých pochodů smrti hnáni dále do vnitrozemí.

Více než 9000 z nich nalezlo na sklonku dubna 1945 útočiště na palubách tří německých lodí, jenž kotvily v Lubecké zátoce. Šlo o lodě Cap Arcona, Thielbek a Deutschland. Cap Arcona byla luxusním zaoceánským parníkem, Thielbek nákladní loď a Deutschland taktéž bývalý parník, jenž byl před nedávnem přeměněn v nemocniční loď.

Lodi byly ve špatném technickém stavu a měly nedostatek paliva. Nafta stačila pouze na provoz palubních diesel agregátů, které dodávaly základní elektrickou energii.

Odpoledne 3. května 1945 (tedy 3 dny po Hitlerově sebevraždě) byly lodě napadeny letadly Hawker Typhoon z řad britské RAF. Britové se tehdy domnívali, že řada vysokých důstojníků SS a velitelů koncentračních táborů se na lodích pokusí uprchnout do Norska.

Lodě navíc nebyly označeny červenými kříži a to i přesto, že Deutschland měl oficiální status nemocniční lodi. Důsledky úderu byly hrozivé. Typhoony po lodích pálily jednak z palubních kanónů, dále bylo každé jednotlivé letadlo vybaveno osmi vysoce explozivními raketami a dvojicí 230 kg bomb.

Ihned po útoku začali pasažéři skákat z palub lodí do ledových vod Baltu. Vojáci SS, kteří byli na horních palubách, měli snazší možnost, jak lodě opustit, takže se jich například z Cap Arcony zachránilo na 400. Z 5000 vězňů namačkaných v podpalubí ale katastrofu přežilo pouhých 350. Mezi nimi mimo jiné významný český umělec E. F. Burian.

Z 2800 lidí na palubě Thielbeku se jich zachránilo pouze 50. Oproti tomu nejméně byla poničena loď Deutschland, kterou stihli všichni pasažéři opustit ještě než se potopila. Celkem během útoku zahynulo více než 7000 lidí, což z náletu na Lubeckou zátoku činí jednu z největších námořních katastrof v dějinách.  

Vstupte do diskuze
Google+ Vytisknout Zašlete tip redakci na článek

Nejhorší dovolená v životě? Místo plavby na luxusní lodi čekalo na manžele…

16.08.2018 13:38 Aktualizováno S velkým očekáváním Elaine Chanová a její manžel vyrazili na palubu lodi Zuiderdam společnosti…

Kriminálníci se řídí počasím? Nové studie ukázaly, jaké má teplo vliv na…

16.08.2018 11:49 Aktualizováno O tom, že počasí ovlivňuje lidské tělo i psychiku jedince, toho bylo napsáno už hodně. Tentokrát se…

Slavnost na počest panenských dívek? Obnovení tradice popudilo feministky

16.08.2018 09:48 Paříž - Vesnice v departementu Oise na severu Francie chce příští rok obnovit tradici růžencové…

Padouch, nebo hrdina? Vychytralý Řek Alkibiádes se do historie zapsal jako…

15.08.2018 19:14 V historii existují příběhy hrdinské, ale i plné zrady a intrik. Ale jen málokomu se dařilo…

Související:

Zprávy odjinud

Právě se děje

Další zprávy

Nejčtenější

reklama
reklama